W szpitalu określono prawa pacjenta zgodnie z „Ustawą z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta”. Pełny tekst „Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta” dostępny jest w punkcie pielęgniarskim, a wersja skrócona wywieszona jest na tablicy informacyjnej w oddziałach.

           

Pacjent ma prawo do:

1 świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,

2 informacji o swoim stanie zdrowia,

3 zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych,

4 zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z nim, w szczególności z jego stanem zdrowia,

5 wyrażenia zgody lub odmowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych,

6 poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,

7 leczenia bólu,

8 dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych,

9 zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,

10 poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,

11 opieki duszpasterskiej,

12 przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

Pacjent w oddziale/klinice może otrzymać ulotkę informacyjną z prawami pacjenta.

Pacjent lub jego przedstawiciel może zgłosić naruszenie praw do:

- bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych;

- Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego.

W razie niezadowalającego załatwienia sprawy zwrócić się o jej rozpatrzenie do:

- Sekcja Skarg i Wniosków NFZ w Olsztynie;

- Biuro Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie.

Informacja w sprawie składania i rozpatrywania skarg i wniosków

Dyrektor Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Olsztynie

dr hab. Bogdan Włodarczyk, prof. UWM

Al. Warszawska 30, 10-082 Olsztyn

Przyjęcia interesantów po wcześniejszym potwierdzeniu

w czwartek w godzinach 9.00-11.00

tel. 89 524 53 54


Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta:
Joanna Paszko

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Telefoniczne składanie skarg i wniosków

poniedziałek 13:00-14:00

środa 15:00-16:00

tel. 739 903 347

Sekretarka: poniedziałek-piątek - 7:00-14:30

tel. 89 524 56 78

Sekcja Skarg i Wniosków NFZ w Olsztynie
ul. Głowackiego 14, 10-448 Olsztyn
tel. 800 190 590
adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
godziny pracy: poniedziałek 8.00-18.00
                         wtorek- piątek 8.00-16.00

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa
Sekretariat: tel.: (22) 532 - 82 - 43
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Przyjęcia interesantów w Biurze:
            poniedziałek – od 9.00-18.00

            wtorek – piątek – od 9.00 do 15.00

Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta:
tel.
800 190 590

czynna pon. - pt. w godz. 8.00 - 18.00

Pacjent przebywający w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym w Olsztynie ma obowiązek:

1 Przestrzegać zasad zawartych w Regulaminie Organizacyjnym USK w Olsztynie, dostępnym na stronie internetowej Szpitala.

2 Przestrzegać wskazówek i indywidualnych zaleceń personelu medycznego w zakresie stosowanej terapii, diagnostyki, rehabilitacji i pielęgnacji oraz w sprawach organizacyjno-administracyjnych.

3 Stosować się do zleconej diety.

4 Przestrzegać zakazu wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych oraz palenia papierosów, zakazu gier o charakterze hazardowym.

5 Przestrzegać zakazu obrotu, posiadania i używania narkotyków i/lub środków odurzających, i/lub substancji psychotropowych lub innych podobnie działających.

6 Przestrzegać zasad higieny osobistej oraz porządku w sali chorych.

7 Szanować mienie Szpitala, nie manipulować przy aparaturze medycznej i innych urządzeniach.

8 Przestrzegać zakazu opuszczania oddziału/szpitala bez zgody personelu medycznego oraz przebywać w sali w porach obchodów lekarskich, zabiegów leczniczo-pielęgnacyjnych i w czasie wydawania posiłków.

9 Stosować się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym.

10 Przestrzegać ciszy nocnej od godziny 22.00 do godziny 6.00. Uszanować prawo do wypoczynku pozostałych pacjentów.

11 Odnosić się kulturalnie do innych pacjentów i personelu Szpitala.

12 Powiadomić lekarza o przyjmowanych lekach i nie przyjmować leków / suplementów diety bez zlecenia lekarza.

13 Przestrzegać zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego.

Zasady odwiedzin

1 Odwiedziny pacjentów przebywających w szpitalu mogą odbywać się codziennie, bez ograniczeń.

2 W II Oddziale Klinicznym Anestezjologii i Intensywnej Terapii odwiedziny odbywają się po ustaleniu z lekarzem zabezpieczającym prace oddziału.

3 Dyrektor szpitala może czasowo wstrzymać odwiedziny w oddziałach/klinikach ze względów epidemiologicznych wydając zarządzenie wewnętrzne.

4 Odwiedziny pacjentów nie mogą dezorganizować pracy oddziału oraz naruszać praw innych pacjentów do poszanowania intymności, ciszy i spokoju.

5 W przypadku braku możliwości odwiedzin pacjentów w salach chorych personel medyczny oddziału/kliniki organizuje inne wyznaczone miejsce umożliwiające zapewnienie możliwości odwiedzin pacjenta.

6 Pacjenta jednoczasowo mogą odwiedzać 2 osoby.

7 Odwiedzającym zabrania się:

* Wnoszenia i używania na terenie szpitala napojów alkoholowych, środków odurzających.

* Przebywania w stanie nietrzeźwym.

* Palenia tytoniu na terenie szpitala.

* Dostarczania produktów spożywczych niezgodnych z zalecaną dietą.

* Manipulowania urządzeniami, instalacjami elektrycznymi, wentylacyjnymi, grzewczymi oraz aparaturą medyczną.

* Stosowania u pacjentów szpitala środków i metod leczniczych bez wiedzy i zgody personelu medycznego.

* Siadania na łóżkach szpitalnych.

* Wprowadzania i przynoszenia jakichkolwiek zwierząt.

8 Nie wolno oddalać się z pacjentem poza oddział/klinikę bez wiedzy i zgody personelu medycznego.

9 Nie przestrzeganie powyższych zasad i/lub zaleceń personelu skutkuje wydaleniem osób odwiedzających poza teren szpitala i ponoszeniem odpowiedzialności zgodnie z powszechnie obowiązującym prawem.

Zasady pobytu pacjentów w stanach terminalnych

1 Szpital w miarę możliwości organizacyjnych (lokalowych) zapewnia pacjentowi salę jednoosobową.

2 W przypadku braku możliwości zapewnienia jednoosobowej sali, personel oddziału wydziela miejsce, które umożliwia nieskrępowany kontakt z pacjentem.

3 Rodzina może przebywać całodobowo z pacjentem w stanie terminalnym.

4 Rodzina chorego może uczestniczyć w czynnościach pielęgnacyjnych wykonywanych w szpitalu.

5 Zabiegi i czynności pielęgnacyjne wykonywane są z poszanowaniem intymności i godności pacjenta.

6 Personel medyczny sprawuje opiekę ze szczególną starannością, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami i aktualną wiedzą medyczną, z zachowaniem zasad etyki zawodowej.

7 Personel oddziału tworzy atmosferę bezpieczeństwa, spokoju i opanowania.

8 Personel okazuje wyrozumiałość i empatię wobec chorego i jego rodziny.

9 Szpital zapewnia opiekę psychologa dla chorego i jego rodziny.

10 Szpital zapewnia opiekę duszpasterską.

11 Personel oddziału udziela wsparcia rodzinie po śmierci pacjenta.

Zasady wglądu do własnej dokumentacji medycznej

1 Dokumentacja medyczna może być udostępniana:

  • pacjentowi
  • przedstawicielowi ustawowemu

Po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana:

2 Dokumentacja medyczna na życzenie pacjenta jest udostępniana do wglądu w miejscu

udzielania świadczeń zdrowotnych w obecności lekarza i/lub pielęgniarki.

3 Pacjent ma zapewnioną możliwość sporządzenia notatek lub zdjęć z przeglądanej dokumentacji medycznej.

Zasady sprawowania dodatkowej opieki nad pacjentem przez osoby bliskie

1 Dodatkowa opieka może być sprawowana przez osobę wskazaną przez pacjenta (rodzina, osoba bliska, przedstawiciel ustawowy).

2 Szpital nie ponosi kosztów i nie pobiera opłat z tytułu prawa do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej.

3 Dodatkowa opieka nie może dezorganizować pracy oddziału. Dopuszcza się ograniczenie opieki ze względów epidemiologicznych – decyzję wydaje Dyrektor Szpitala.

4 Na obecność opiekuna na sali wieloosobowej muszą wyrazić zgodę pozostali pacjenci.

5 Opiekun zobowiązuje się współpracować z zespołem terapeutycznym i zgłaszać niepokojące dolegliwości.

6 Pielęgniarka dyżurna edukuje opiekuna co do zakresu pielęgnacji, rehabilitacji i sposobu odżywiania.

7 Zakres dodatkowej opieki obejmuje:

- zaspokojenie potrzeb biologicznych m.in.: pomoc przy karmieniu, podawanie płynów (z pominięciem pacjentów nieprzytomnych i z dysfagia),

- zaprowadzenie do toalety, podanie basenu, kaczki,

- zaspokojenie potrzeb emocjonalnych m.in.: rozmowa, czytanie, okazanie wsparcia psychicznego,

- podstawowe zabiegi higieniczno – pielęgnacyjne m.in.: toaleta ciała - pielęgnację skóry, obcinanie paznokci, golenie, zmiana pielucho-majtek, czesanie, toaleta jamy ustnej; zmianę bielizny osobistej i pościelowej,

- utrzymanie porządku na stoliku przyłóżkowym i w szafce z rzeczami osobistymi pacjenta,

- uruchamianie pacjenta: zmiana pozycji ciała w łóżku, pomoc przy chodzeniu.

8 Zakres opieki może być indywidualnie rozszerzony za zgodą Lekarza Kierującego Oddziałem / Pielęgniarki Oddziałowej.

9 Osoba opiekująca się pacjentem powinna:

- stosować się do zaleceń personelu medycznego, obowiązującego Regulaminu Organizacyjnego Szpitala,

- opuścić salę podczas obchodu lekarskiego,

- nie wykonywać zabiegów pielęgnacyjnych u innych pacjentów.