W szpitalu określono prawa pacjenta zgodnie z „Ustawą z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta”. Pełny tekst „Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta” dostępny jest w punkcie pielęgniarskim, a wersja skrócona wywieszona jest na tablicy informacyjnej w oddziałach.
Pacjent ma prawo do:
1 świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
2 informacji o swoim stanie zdrowia,
3 zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych,
4 zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z nim, w szczególności z jego stanem zdrowia,
5 wyrażenia zgody lub odmowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych,
6 poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
7 leczenia bólu,
8 dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych,
9 zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
10 poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
11 opieki duszpasterskiej,
12 przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
Pacjent w oddziale/klinice może otrzymać ulotkę informacyjną z prawami pacjenta.
Pacjent lub jego przedstawiciel może zgłosić naruszenie praw do:
- bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych;
- Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego.
W razie niezadowalającego załatwienia sprawy zwrócić się o jej rozpatrzenie do:
- Sekcja Skarg i Wniosków NFZ w Olsztynie;
- Biuro Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie.
Informacja w sprawie składania i rozpatrywania skarg i wniosków
Dyrektor Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Olsztynie
dr hab. Bogdan Włodarczyk, prof. UWM
Al. Warszawska 30, 10-082 Olsztyn
Przyjęcia interesantów po wcześniejszym potwierdzeniu
w czwartek w godzinach 9.00-11.00
tel. 89 524 53 54
Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta:
Joanna Paszko
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Telefoniczne składanie skarg i wniosków
poniedziałek 13:00-14:00
środa 15:00-16:00
tel. 739 903 347
Sekretarka: poniedziałek-piątek - 7:00-14:30
tel. 89 524 56 78
Sekcja Skarg i Wniosków NFZ w Olsztynie
ul. Głowackiego 14, 10-448 Olsztyn
tel. 800 190 590
adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
godziny pracy: poniedziałek 8.00-18.00
wtorek- piątek 8.00-16.00
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa
Sekretariat: tel.: (22) 532 - 82 - 43
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Przyjęcia interesantów w Biurze:
poniedziałek – od 9.00-18.00
wtorek – piątek – od 9.00 do 15.00
Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta:
tel. 800 190 590
czynna pon. - pt. w godz. 8.00 - 18.00
Pacjent przebywający w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym w Olsztynie ma obowiązek:
1 Przestrzegać zasad zawartych w Regulaminie Organizacyjnym USK w Olsztynie, dostępnym na stronie internetowej Szpitala.
2 Przestrzegać wskazówek i indywidualnych zaleceń personelu medycznego w zakresie stosowanej terapii, diagnostyki, rehabilitacji i pielęgnacji oraz w sprawach organizacyjno-administracyjnych.
3 Stosować się do zleconej diety.
4 Przestrzegać zakazu wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych oraz palenia papierosów, zakazu gier o charakterze hazardowym.
5 Przestrzegać zakazu obrotu, posiadania i używania narkotyków i/lub środków odurzających, i/lub substancji psychotropowych lub innych podobnie działających.
6 Przestrzegać zasad higieny osobistej oraz porządku w sali chorych.
7 Szanować mienie Szpitala, nie manipulować przy aparaturze medycznej i innych urządzeniach.
8 Przestrzegać zakazu opuszczania oddziału/szpitala bez zgody personelu medycznego oraz przebywać w sali w porach obchodów lekarskich, zabiegów leczniczo-pielęgnacyjnych i w czasie wydawania posiłków.
9 Stosować się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym.
10 Przestrzegać ciszy nocnej od godziny 22.00 do godziny 6.00. Uszanować prawo do wypoczynku pozostałych pacjentów.
11 Odnosić się kulturalnie do innych pacjentów i personelu Szpitala.
12 Powiadomić lekarza o przyjmowanych lekach i nie przyjmować leków / suplementów diety bez zlecenia lekarza.
13 Przestrzegać zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Zasady odwiedzin
1 Odwiedziny pacjentów przebywających w szpitalu mogą odbywać się codziennie, bez ograniczeń.
2 W II Oddziale Klinicznym Anestezjologii i Intensywnej Terapii odwiedziny odbywają się po ustaleniu z lekarzem zabezpieczającym prace oddziału.
3 Dyrektor szpitala może czasowo wstrzymać odwiedziny w oddziałach/klinikach ze względów epidemiologicznych wydając zarządzenie wewnętrzne.
4 Odwiedziny pacjentów nie mogą dezorganizować pracy oddziału oraz naruszać praw innych pacjentów do poszanowania intymności, ciszy i spokoju.
5 W przypadku braku możliwości odwiedzin pacjentów w salach chorych personel medyczny oddziału/kliniki organizuje inne wyznaczone miejsce umożliwiające zapewnienie możliwości odwiedzin pacjenta.
6 Pacjenta jednoczasowo mogą odwiedzać 2 osoby.
7 Odwiedzającym zabrania się:
* Wnoszenia i używania na terenie szpitala napojów alkoholowych, środków odurzających.
* Przebywania w stanie nietrzeźwym.
* Palenia tytoniu na terenie szpitala.
* Dostarczania produktów spożywczych niezgodnych z zalecaną dietą.
* Manipulowania urządzeniami, instalacjami elektrycznymi, wentylacyjnymi, grzewczymi oraz aparaturą medyczną.
* Stosowania u pacjentów szpitala środków i metod leczniczych bez wiedzy i zgody personelu medycznego.
* Siadania na łóżkach szpitalnych.
* Wprowadzania i przynoszenia jakichkolwiek zwierząt.
8 Nie wolno oddalać się z pacjentem poza oddział/klinikę bez wiedzy i zgody personelu medycznego.
9 Nie przestrzeganie powyższych zasad i/lub zaleceń personelu skutkuje wydaleniem osób odwiedzających poza teren szpitala i ponoszeniem odpowiedzialności zgodnie z powszechnie obowiązującym prawem.
Zasady pobytu pacjentów w stanach terminalnych
1 Szpital w miarę możliwości organizacyjnych (lokalowych) zapewnia pacjentowi salę jednoosobową.
2 W przypadku braku możliwości zapewnienia jednoosobowej sali, personel oddziału wydziela miejsce, które umożliwia nieskrępowany kontakt z pacjentem.
3 Rodzina może przebywać całodobowo z pacjentem w stanie terminalnym.
4 Rodzina chorego może uczestniczyć w czynnościach pielęgnacyjnych wykonywanych w szpitalu.
5 Zabiegi i czynności pielęgnacyjne wykonywane są z poszanowaniem intymności i godności pacjenta.
6 Personel medyczny sprawuje opiekę ze szczególną starannością, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami i aktualną wiedzą medyczną, z zachowaniem zasad etyki zawodowej.
7 Personel oddziału tworzy atmosferę bezpieczeństwa, spokoju i opanowania.
8 Personel okazuje wyrozumiałość i empatię wobec chorego i jego rodziny.
9 Szpital zapewnia opiekę psychologa dla chorego i jego rodziny.
10 Szpital zapewnia opiekę duszpasterską.
11 Personel oddziału udziela wsparcia rodzinie po śmierci pacjenta.
Zasady wglądu do własnej dokumentacji medycznej
1 Dokumentacja medyczna może być udostępniana:
- pacjentowi
- przedstawicielowi ustawowemu
Po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana:
2 Dokumentacja medyczna na życzenie pacjenta jest udostępniana do wglądu w miejscu
udzielania świadczeń zdrowotnych w obecności lekarza i/lub pielęgniarki.
3 Pacjent ma zapewnioną możliwość sporządzenia notatek lub zdjęć z przeglądanej dokumentacji medycznej.
Zasady sprawowania dodatkowej opieki nad pacjentem przez osoby bliskie
1 Dodatkowa opieka może być sprawowana przez osobę wskazaną przez pacjenta (rodzina, osoba bliska, przedstawiciel ustawowy).
2 Szpital nie ponosi kosztów i nie pobiera opłat z tytułu prawa do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej.
3 Dodatkowa opieka nie może dezorganizować pracy oddziału. Dopuszcza się ograniczenie opieki ze względów epidemiologicznych – decyzję wydaje Dyrektor Szpitala.
4 Na obecność opiekuna na sali wieloosobowej muszą wyrazić zgodę pozostali pacjenci.
5 Opiekun zobowiązuje się współpracować z zespołem terapeutycznym i zgłaszać niepokojące dolegliwości.
6 Pielęgniarka dyżurna edukuje opiekuna co do zakresu pielęgnacji, rehabilitacji i sposobu odżywiania.
7 Zakres dodatkowej opieki obejmuje:
- zaspokojenie potrzeb biologicznych m.in.: pomoc przy karmieniu, podawanie płynów (z pominięciem pacjentów nieprzytomnych i z dysfagia),
- zaprowadzenie do toalety, podanie basenu, kaczki,
- zaspokojenie potrzeb emocjonalnych m.in.: rozmowa, czytanie, okazanie wsparcia psychicznego,
- podstawowe zabiegi higieniczno – pielęgnacyjne m.in.: toaleta ciała - pielęgnację skóry, obcinanie paznokci, golenie, zmiana pielucho-majtek, czesanie, toaleta jamy ustnej; zmianę bielizny osobistej i pościelowej,
- utrzymanie porządku na stoliku przyłóżkowym i w szafce z rzeczami osobistymi pacjenta,
- uruchamianie pacjenta: zmiana pozycji ciała w łóżku, pomoc przy chodzeniu.
8 Zakres opieki może być indywidualnie rozszerzony za zgodą Lekarza Kierującego Oddziałem / Pielęgniarki Oddziałowej.
9 Osoba opiekująca się pacjentem powinna:
- stosować się do zaleceń personelu medycznego, obowiązującego Regulaminu Organizacyjnego Szpitala,
- opuścić salę podczas obchodu lekarskiego,
- nie wykonywać zabiegów pielęgnacyjnych u innych pacjentów.